Niğde’de gerçekleştirilen, Küratörlüğünü Safa Büte’nin yürüttüğü Sanat Sarsıntısı (ArtQuake) sergilerine yurtdışından katılan Hollandalı Sanatçı Tom S Hageman, sorularımızı yanıtlayarak gazetemize Niğde ve Türkiye izlenimlerini aktardı.
SİZİ TANIYABİLİR MİYİZ?
www.tom-s-hageman.nl sitesinden hakkımda tüm bilgiler var.
NE TÜR SANATLARLA UĞRAŞIYORSUNUZ?
Sanatın her türüyle, takdir ve icrada uğraşabilirim.
SİZCE SANATÇI KİMDİR?
Sanatçı, genellikle bazı özel yeteneklerin yardımıyla sanat eserleri yaratan kişidir.
ÖZGÜN ESER ÜRETMENİN NEDEN ÖNEMLİ OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORSUNUZ?
Orijinal olmayan sanat eserleri yaratmanın pek bir anlamı yok.
BAŞKASINDAN KOPYALANAN ESERLER HAKKINDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ?
Kopyalama, bir sanatçının bir atadan öğrenmesi, bir amatörün de ona gerçek bir sanatçı olduğu hissini vermesi için yararlı olabilir.
BİR SANATÇININ DÜNYA GÖRÜŞÜ ESERLERİNE YANSIR MI?
Bir sanatçının bir dünya görüşüne sahip olması durumunda bu, eserlerine otomatik olarak yansıyacaktır.
SANATÇI HALKIN İÇİNDE Mİ YOKSA DIŞINDA MI OLMALIDIR?
Sanat, bir arada ifade ve iletişimdir. İletişim için ifadeyi tanıyabilen bir topluluğa ihtiyacınız var.
SANAT EĞİTİMİ ŞART OLMALI MI?
İki tür sanat eğitimi vardır: sanatçı için ve halk için. Sanatçılar için sanat eğitiminin iki bileşeni vardır: Malzemeler, ilkeler ve yöntemler hakkında teknik olan ve yorumlar, fikirler ve iç görüler hakkında sanatsal olan. Birincisi her zaman faydalıdır, ikincisi görecelidir. Halk için sanat eğitimi, anlayışı zenginleştirebilecek bir referans çerçevesi sunar.
HİÇ AKADEMİK EĞİTİM ALMAMIŞ SANATÇILAR VE ESERLERİ HAKKINDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ?
Vincent Van Gogh hakkında ne düşünüyorsunuz derim.
ŞÖHRET BİR SANATÇIYA NE ZAMAN GELİR?
Ya dikkat çekmesini bildiğinde ya da eserlerin özel nitelikleri çok önemli bir aracı tarafından fark edildiğinde.
BİR SANATÇININ ERKEN DÖNEM ÇALIŞMALARI HAKKINDA DÜŞÜNCELERİNİZ NELERDİR?
Buna bağlı olarak, bazı sanatçılar başlangıçta en yüksek seviyelerine doğrudan ulaşırlar, diğerleri kariyerlerinin sonunda yavaş yavaş en üst seviyeye çıkarlar ve bir ömür boyu inişli çıkışlı sanatçılar da vardır.
NİĞDE DENİLİNCE AKLINIZA GELEN İLK KELİME VEYA DÜŞÜNCE NEDİR?
Niğde olağanüstü değerde bir mücevher.
ULUSLARARASI "ARTQUAKE" SERGİLER SERİSİ HAKKINDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ?
ArtQuake, küçük bir şehrin büyük dinamik bir dünyada nasıl dikkat çekici olabileceğini gösteren zekice bir formülle kuruldu.
ULUSLARARASI SANAT ÇALIŞMALARINDA NİĞDE'NİN YERİ VE ÖNEMİ NEDİR?
Niğde ve Kapadokya'yı çevreleyen muhteşem manzara çok ilham verici bir ortam oluşturuyor. Zihnin tazelenmesini ve ruhsal bir yenilenme sunuyor.
SANAT, SANATÇI VE DÜNYAYA BAKIŞINIZ HAKKINDA SÖYLEMEK İSTEDİKLERİNİZ NELERDİR?
Sanat bir toplumun ifadesidir. Sanat, yabancı bir kültüre (aynı zamanda kendi kültürü olarak iyi bilinen bir kültüre) en hızlı ve eksiksiz bir giriş ve iç görü sağlar.
SANATÇI TOM S. HAGEMAN KİMDİR?
Tom S. Hageman (1943, Amsterdam) 1960'larda Groningen'deki Minerva Akademisi'nde eğitim gördü. Eğitiminin ardından bir yıl Türkiye'de yaşadı ve diğer yerlerin yanı sıra İran, Afganistan, Pakistan ve Hindistan'ı ziyaret etti, bu geziler bir sanatçı olarak gelişimini büyük ölçüde etkiledi. Asya sanatından ilham alan diziler ve ayrıca haritacılık alanında bazı çalışmalar yarattı.

1970'lerde ve 1980'lerde Minerva Akademisi'nde ders verdi ve aynı zamanda ulusal 'Güzel Sanatçılar Derneği'nin başkanı oldu. Ulusal 'Sanat Konseyi' ve ulusal 'Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fonu' fon konseyi üyesiydi.
Groningen'de diğerlerinin yanı sıra 'Sanatçılar için Çalışma Alanı' (WWK) Vakfı'nı kurdu.
Doksanlı yılların başında Hageman, Prag'daki (Çekoslovakya) Görsel Sanatlar Akademisi'nde (AVU) 'misafir sanatçı' ve misafir profesördü ve Polonya, Macaristan ve Ukrayna'ya gitti. Burada, "Hayali Prag şehri" dizisini yaratmak için ilham aldı. Daha sonra 1990'larda, Belçika'nın Kasterlee şehrinde grafik üzerinde çalıştığı 'konuk sanatçı’dır. 2003 yılında İspanya'da ikamet eden sanatçıdır. Orada 'Callosa d'en Sarria'nın harika panoramasını yarattı. Arada çeşitli diziler yarattı: "doğal tarihler", "5 cümle", "6 mevsim" ve benzeri Ayrıca mimari tasarımla ilgili deneyler yaptı (The Freestate of Rottum).
2004 yılında Groningen'de 'Klasik Sanat Akademisi'ni kurdu (3 yıllık lisans artı 2 yıllık yüksek lisans mesleki eğitimi). Daha sonra klasik temalarla da çalışır: '7 ölümcül günah' ve 'Zeus'un şehvetleri'.
2018 yılı itibari ile ABD (‘The Representational Art Conference, TRAC2018’’i Kaliforniya’dan Hollanda’ya taşıdı), Çin (sergi alışverişi düzenledi) ve daha birçok ülke ile uluslararası bağlantılar (konferanslar, değiş tokuşlar) içinde yer alıyor ve bu durum onun yeni resim serileri (Chinese Chickens, Dragons) yaratmasına engel değil.
Tom S. Hageman'ın tarzı paradokslardan biridir: organik olduğu kadar matematiksel; mekansal ve düz; anıtsal ve abartılı. Tüm bu bariz çelişkiler, doğadan ve kültürden gelen unsurların birbirini tamamlayarak eğlenceli bir bütün oluşturduğu son derece kişisel ve büyülü bir tarza yol açar.
Bu sanat hakkında, Liesbeth Grotenhuis (sanat tarihçisi) şöyle yazıyor: "...gerçek bir yaşam arayan gibi, Tom S. Hageman doğayı tam tepesinde olarak inceliyor, ancak aynı yasalar maksimuma uzaklaştırdığında evrensel olduğunu kanıtlıyor."
Hageman'ın üslubunun 'klasik' Avrupa geleneği ile 'modern sanat'ı bütünleştirme ve sentezleme arayışı olduğu söylenebilir; şekillerin ve renklerin 'uygun' güzelliği ile birlikte düz bir yüzey üzerinde yakalanan üç boyutlu bir gerçeklik yanılsaması için. Bu çalışma aynı zamanda Hageman'ın Asya ile Avrupa unsurlarını iç içe geçirerek işini Doğu ile Batı arasında bir buluşma noktası haline getirdiğini gösteriyor. Klasik, modern ve doğu etkilerini sentezleme arayışı, klasik değerlerin çağdaş ışığa yerleştirilmesiyle sonuçlanır.

SERGİ VE ESERLERİ
2023
"Among all Essence" katılımcısı – Çin-Hollanda-Japonya Şangay Jushi Sanat Müzesi, Şanghay, Çin
"ArtQuake" sergisine katılımcı Niğde, Türkiye
Museum voor Valse Kunst, Vledder, Hollanda'daki Quasi Realistlerin sergisine katılımcı
2022
"ArtQuake" sergisi katılımcısı Niğde, Türkiye
'Uluslararası Kardeş Şehirler Resim Sergisi' Xi'an Çin katılımcısı.
Global Art Gallery'deki "Duygusallık" sergisine katılımcı, Tongeren, Belçika
Hollanda'daki Museum Stad Appingedam'daki Quasi Realistlerin sergisine katılımcı.
2021
"Uçuş Anıları" sergisine katılımcı Christchurch, Yeni Zelanda
Galeri Forma Aktua, Groningen, Hollanda'daki sergiye katılımcı Rotterdams Atelierweekend Koningsveldestraat Rotterdam sergisine katılımcı, Hollanda Müze Van Loon, Assen, Hollanda'daki
Yarı Realistlerin sergisine katılımcı.
2020 '2020
Hands Across the Pacific Sanat Sergisi' Katılımcısı Pekin, Çin.
Castle Groeneveld, Baarn'daki Yarırealistlerin sergisine katıldı.
2019
'6. İpek Yolu Uluslararası Sanat Sergisi' Shaanxi Eyalet Müzesi, Xi'an, Çin katılımcısı.
Xi'an'daki 'Infinity Çağdaş Sanat Müzesi' ve Qingdao, Çin'deki 'Sanat Müzesi'nde "Hollandalı Sanatçılar" ın katılımcı özel sergisi.
Assen'deki DSG Galeri'deki Yarı-Realistlerin sergisine katıldı.
2018
'5. İpek Yolu Uluslararası Sanat Sergisi' Shaanxi Eyalet Müzesi, Xi'an, Çin katılımcısı.
Kunstlievend genootschap Pictura te Groningen'deki QuasiRealists sergisine katılımcı.Zaailand, Leeuwarden'deki 'Frizce Galerisi'ndeki 'Klasik Sanat' sergisine katılımcı.
2017
Jheronimus Bosch Sanat Merkezi'ndeki YarıRealistlerin sergisine katılımcı, Thijnhof Müzesi'ndeki Den Bosch Sergisi, Coevorden Kunstlievend genootschap Pictura'daki AKKA derneğinin sergisine katılımcı, Groningen Deelnemer Yarı realistlerin sergisinde Thijnhof Müzesi'nde, Coevorden
2016
De Fabriek'teki AKKA derneğinin sergisine katılımcı, CBK Emmen
'Klasik Salon' tezahürüne katılımcı: Müzeler Vledder ve Ikonenmuseum Kampen'deki sergiler.
BAS10'daki Yarı-Realistler sergisine katılımcı, Sneek; Pulchri Studio'daki QuasiRealistlerin sergisine katılımcı, Lahey
2015
Galeri/heykel bahçesindeki 'Beelden in Gees' sergisine katılımcıVeendam'daki Beresteyn'in kültür ve kongre merkezindeki 'Salon vanBeresteyn'de Klasik Akademi'nin sunumuna katılımcı.
Roden'deki sanat merkezi K 38'deki Quasirealistlerin sergisine katılımcı 'Zeus'un şehvetleri' serisine başlıyor
2014
Meppel'deki Sekreterya'da Yarırealistlerin sergisine katılımcı
2013 Groningen'deki Kunstlievend genootschap Pictura'da retrospektif sergi. Açılış aynı zamanda sanal 'Tom S. Hageman müzesinin' dünya prömiyeridir.
QuasiRealisten sanatçı grubunun üyesi; Groningen'deki Kunstlievend genootschap Pictura'daki QuasiRealistlerin (ilk) sergisine katıldı
2012
'Kuzeydeki Rönesans' etkinliğinin başlatıcısı/katılımcısı: Stad Appingedam, Natuurmuseum Fryslân,
Leeuwarden'deki sergiler; Martena Müzesi, Franeker; Willem van Haren Müzesi, Heerenveen; Grafik tadım odası, Orvelte.
Eelde'deki Museum de Buitenplaats'taki mezuniyet sergisine katılımcı (öğretmenler + öğrenciler).
2011
Kunstlievend genootschap Pictura, Groningen'deki Klasik Akademi öğretmenleri ve öğrencilerinin sergisi.
2009
Aşağıdaki galerilerde sergilerle 'Klassiek in Romance' tezahürünün başlatıcısı/katılımcısı: Pictura Groningen (genel bakış); Galerie Wiek XX, Nieuweschans: Doğanın Gücü; Galerie Goutum, Goutum: Din, Mit ve Coşkunluk; Galeri Van Strien, New Amsterdam: Tarihin Gücü; Galeri Wildevuur, Hooghalen: Hayal Gücü ve Yabancılaşma Alanı; Galerie ZoFier, Nieuweschoot: Karanlık ve Ölüm (Gece); Galeri Doornik&Schelfhout, Groningen: Imagined stories, poems and music
2008
'Eski' Groninger müzesinde (eski Natuurmuseum) yaklaşık 50 kuzey figüratifi ile 'Kuzey'in Şaşkınlığı' tezahürünün başlatıcısı/katılımcısı. 'Yedi ölümcül günah' serisi başlıyor.
2007
Aşağıdaki galerilerde sergilerle 'Klassiek op 10' etkinliğinin başlatıcısı/katılımcısı: de Vis (Harlingen); Franeker Courante Kunsten (Franeker) Ofisi; ZoFier (Heerenveen); Cooperage (Turba Manastırı); Mebius (Noordhorn); Buitenlust (Hoogezand) mimesis, düzenleme ve hayal gücü hakkında; Wiek XX (Nieuweschans); Orman yangını (Hooghalen); Kamps (Rolde) ve Harms (Rolde)Geurt Busser ile Kamps (Rolde) galerisinde sergi.
2006
Groningen'deki Remonstrant Kilisesi'nde Klasik Akademi öğretmenlerinin sergisi
2005
Mechoui için 'Musiciennes' komisyon resmi, Groningen Açılış etkinliği Klasik Resim Akademisi
Sergisi Gasunie – Groningen ;Sergi Galerisi De Leesbibliotheek – Zutphen
2004
Freilicht Müzesi – Cloppenburg, BRD Sergisi CBK – Groningen.Sergi Galerie Delfi Form – Zwolle
Sergisi Galerie Afterdaan – Elim/Hoogeveen 'beş cümle' serisine başlıyor2003 Callosa d'en Sarria'da
çalışma alanları (Fundacion Cultural 'Knecht-Drenth) 'Callosa d'en Sarria'nın büyük panoraması'nın oluşturulması.Sergi: galeri Groeneveld – Almelo.Portre komisyonu 'Monique'
2002 Sergiler: Wirdum'daki NH kilisesinde 'Kunst in Kerken' sanat devresinde
2001 Sergiler: Amsterdam, Amersfoort, Breda, Lahey, Haarlem, Hilversum, Rotterdam'daki 'Staalbankiers'in çeşitli şubeleri boyunca gezici sergi.
2000
Staalbankiers, Lahey için 'St. Joris and the Dragon' (2 resim 200 x 160) adlı diptik sipariş edildi.
Sergiler: galerie de Munnik, Groningen; Sergi Avero, Leeuwarden (retrospektif).
1999
Sergiler:CBK Groningen (otoportreler); Kunsthal Rotterdam (karma sergi); MSF Groningen (Xandra Donders ile birlikte); galeri de Pol, Pannerden.
1998 – '99:
Sergiler: galeri Groeneveld, Almelo; Etnoloji müzesi Gerardus vd Leeuw, Groningen (Yaprak aynaları).
1998:
Sergi: galeri de Reiger, Wijk bij Duurstede.
1997:
Centre for Graphics 'Frans Masereel'de çalışma süresi, Kasterlee, Belçika.
Sergi: CBK Groningen (Kaleydoskop, Diederik Kraaijpoel'in seçimi),Sergi: SBK Friesland,
Leeuwarden;
1996:
Sergi:'de Turfkelder' (schoonhoven belediye binası).
1995:
Sergi:Armoni binası (Groningen Üniversitesi);Sergi: galeri Groeneveld, Apeldoorn.
1994:
Sergi:galeri Kadans, Lahey (Prag izlenimleri).
'Rottum'un Özgür Devleti'nin daktilosu, Groningen eyaletinin 400. yıldönümü için (ulusal) bir yarışmada verilir. D: Groningen'in geleceği.
Groningen'deki Aa kilisesinde ödül kazananların fikirlerinin sergilenmesi.
1993-'99:
Yeni yağlı boya resim serilerine başladı; konu: 'hayali Prag şehri'
1993:
'Mont Parnas etrafındaki savaş' ve 'Sıçan Kralları' çizgi romanlarını çizdi.
1992:
'WWK binaları' ve Yeni Yıl baskısı ile ilgili St.WWK ödevleri.
1991-'93
'İlk) 'Çürüklüğün Özgür Devleti'nin Tanımı' kitabının gövde metnini yazar, bir sonraki kitap için çizimler yapar.
1991:
'Der Zauberflöte Zweiter Teil'; J.W. von Goethe'nin bitmemiş bir librettosuna dayanan çizgi roman, müzikal tiyatro prodüksiyonuna görsel destek olarak yapıldı (yayıncı muziek-journaal Entr'acte, Amsterdam).
Orijinallerin <b125'te sergilenmesi1>Vredenburg Utrecht; Sergi: Dr. Anton Philipszaal, Lahey.
İşbirliği projesi Academie v Bouwkunst-Academie Minerva: 'Winkler Prinsstraat' (Veendam belediyesinden talep).
1990:
İşbirliği projesi Academy v Architecture-Academy Minerva:
'Cleveringaplein' (Appingedam belediyesinden talep).
1986-'91:
'Çürüklüğün Özgür Devleti'nin Tanımı' kitabı için ilk çizim serisi.
1986:
Rijkshogeschool Groningen'i oluşturmak için akademinin diğer H.B.O. kurumlarıyla birleşmesine karşı direnişle ilgili 'De Frankenstein-constructie' (yazar D.Kraaijpoel, yayıncı Academie Minerva) broşürü için illüstrasyonlar.
1985-'86:
Seri guaj 'Sallanan kimonolar'
1983:
İşbirliği projesi Akademi v Mimarlık-Akademi Minerva: konu "yeni konservatuar".
1980-'83:
Kapadokya, Türkiye'ye yaptığı bir çalışma ziyaretinden sonra bir dizi 'erotik manzara' (gravür ve yağlı boya) yaptı.
1980:
'Kurtuluş Tezahürü' Groningen için serigrafi baskı (Groninger müzesi ve çeşitli eyalet başkentlerini içeren sergiler).Stichting 'Monument & Materiaal' ve Stichting 'WWK' için logo tasarlayın.
1979-'83:
Groningen'deki etnografya müzesi 'Gerardus vd Leeuw' için ev stili ve posterler tasarladı.

1979:
Groningen, Cultureel centrum d'Oosterpoort'ta 'Bladspiegels' serisinin sergisi; sayı kataloğu.
1978-'83:
'Muziek & Dans' (Amsterdam) dergisi için çeşitli illüstrasyonlar; çizgi roman 'De Muze Gaardenix' dahil.St. Eemsmond
1977-'78
Vinyet tasarım: Editör BBK-krant Groningen: makaleler ve çizgi romanlar: 'Vorst Onderbroek & de Heilige Oorlog' ve 'Hopman Haks'.
1976-'78:
Groningen Halk Kütüphanesi için sipariş edilen 'Bladspiegels' serisini yapar (kitap aydınlatmasında çeşitli klasik Avrasya stilleriyle ilgili 25 guaj)
1975-'78:
Çeşitli illüstrasyonlar BBK-krant.
1974-'75:
CRM Bakanlığı tarafından görevlendirilen araştırma projesi 'Archus' (Jan Kuipers ile birlikte mimarlık ve görsel sanatlar arasındaki arayüzde alternatif tasarım yöntemlerinin incelenmesi).
1972: 'De Openbaring van Johannes' albümünün yayınlanması (yayıncı:Holmsterland, Groningen).
1971-'76:
Başta Noordnederland olmak üzere Groninger Müzesi'nde çeşitli sergiler, SOK-Rotterdam, Haneburg-Leer (FRG); 'Nederlandse Kunst Stichting' NKS Amsterdam'ın karikatüristleri hakkında ulusal olarak gezici bir sergiye katılmanın yanı sıra.
1971:
Bursa'da 'Yuhanna'nın Vahyi' sergisi.'Spillebuik' çizgi romanının yayınlanması (yayıncı: St. Kreatie-F, Groningen).
1970–71:
Güzelyalı, Çanakkale, Türkiye'de serbest sanatçı olarak yaşıyor ve çalışıyor. İran ve Afganistan üzerinden Lahor'a (Pakistan) araba ile seyahat eder ve geri döner.
1970:
Wijster'da 12 çizimden oluşan 'Gılgamış destanı' sergisi;'Bijster' (Bezige Bij, Amsterdam), Nieuwsblad vh Noorden (Groningen) dergisindeki illüstrasyonlar.
1968–70:
Çeşitli gravürler, çizimler, guajlar ve resimler.
Bir çizgi roman şeridinin ('Spillebuik', 92 sayfa) ve bir albümün ('Revelation of John', 30 çizim, KRO-tv tarafından da yayınlanan) yapımı;KRO ve Leeuwarder Courant'tan ödevler (Yeni Yıl kartları);
illüstrasyonlar Ra-Ra-Radenschool (yazar D.Kraaijpoel, yayıncı St. Kreatie-F, Groningen).
1966-'68
Çizgi roman şeridi 'Superzwier' (Academie Minerva tarafından yayınlandı); Frizce edebiyat dergisi 'A-Wyt' için çizimlerin yanı sıra.
1968 yılında mezun oldu (Groninger Müzesi sergisi).
1961-'63/'65-'68:
Groningen'deki Güzel Sanatlar Akademisi, 'Academie Minerva'da okudu (bölüm. Liberal sanatlar).
Beeg 62 (Leeuwarden) ve Gorb (Groningen) hareketlerinin üyesi, Beeg, Gorb ve Leeuwenborg çiftliğinde sergiler.
(Dahi GEDİK/ÖZEL HABER)
TR ÖZEL -2