Trafik sigortası olarak bilinen ve kanunen zorunlu olan karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortası, araç sahiplerinin, diğer sürücü ve yayaların önemli bir güvencesidir. Pek çok ülkede kamu otoritesi trafikte seyir halinde olan araçların oluşturduğu riski benzer sigorta çözümleri ile teminat altına almayı zorunlu kılar.
Türkiye’de 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 91. maddesi ile araçları işletenlerin sorumluluğunu karşılamak üzere sigorta yaptırmalarının zorunlu olduğu hükme bağlanmıştır. Sigortanın teminatları arasında maddi zarar teminatı, sağlık giderleri teminatı, sürekli sakatlık teminatı ve ölüm teminatı bulunur. Burada yazılı bulunan her bir teminat poliçede yazılı limitler çerçevesinde sigortalının kullanımına sunulur. Trafik sigortası açısından rizikonun gerçekleşmesi durumunda sigortalı veya sigorta ettirenin birtakım yükümlülükleri yerine getirmesi gerekir. Trafikte bir kazanın yaşanması durumunda araç sigortalı değilmişçesine zararı önleyecek veya artmasına mâni olacak tedbirleri almak zorundadır. Buna ilişkin olarak sigorta şirketi tarafından verilecek talimatlara uymak da sigortalının ödevleri arasındadır.
Sigortalı sorumluluğunu gerektirecek olayı haberdar olduğu andan itibaren on gün içinde sigortacıya ihbar eder. Kendisine yönelik bir istem durumunda derhal sigortaya bildirmek zorundadır. Bu sırada kendisi tarafından elde edilen ve sigorta şirketi tarafından talep edilen her türlü belgeyi sağlaması ve iletmesi gerekir.
TRAFİK SİGORTASI TEMİNAT KAPSAMINA GİRMEYEN DURUMLAR
Yukarıda teminat kapsamı belirtilen zorunlu trafik sigortası açısından bazı durumlar kapsam dışında kalır. Faal olarak işletilmeyen araçların sebep olacağı zararlar, hak sahibi olarak belirlenen kişinin kendi kusurundan kaynaklanan tazminat talepleri, sigortanın sorumluluk kapsamı dışındaki tazminat talepleri ve manevi tazminat talepleri diğer bazı durumlar ile birlikte teminat kapsamında değerlendirilmez.
Trafik sigortası teminat kapsamına girmeyen durumlardan birisi de sigortalının kendi aracında meydana gelen zararlardır. Böyle bir durumda sigortalının imdadına kasko sigortası yetişir. Kasko sigortası olan araçta meydana gelen hasarlar poliçede yazılı limit ve kurallar dahilinde sigorta şirketi tarafından karşılanır. Trafik sigortası ile karşılanamayacak büyüklükteki karşı taraf hasarları için ihtiyari mali mesuliyet sigortası (İMM) yaptırmak etkili bir çözümdür.
TRAFİK SİGORTASI VE SÜRÜCÜ PSİKOLOJİSİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Zorunlu trafik sigortası trafikteki her aracın yaptırmak zorunda olduğu bir sigorta türüdür. Normal koşullarda seyir halinde bulunan her aracın zorunlu trafik sigortası yaptırmış olması beklenir. Türkiye’de de buna uymayan sürücüler ve araçlar vardır. Sigortasız olarak trafikte yer alan araçlara para cezası uygulamasının yanında trafikten men edileceğinin bilinmesi gerekir.
Zorunlu trafik sigortası teminatları açısından kapsam dışında tutulan manevi tazminat taleplerinde olduğu gibi sigortanın sürücü psikolojisini önceleyen bir yaklaşımı söz konusu değildir. Sürücüden beklenen her zaman için kurallara uyan bir davranış içerisinde olmasıdır. Aksi halde kusuru oranında karışacağı kazadan sorumlu tutulacaktır.
Bir yanıyla eksiklik gibi görünen bu durum olayları hesaplanabilir çizgide tutabilmenin bir yolu olarak değerlendirilebilir. Trafikteki her bir sürücünün anlık psikolojik halini hesaba katarak adım atmak ve işlemleri buna göre tesis etmek pratikte mümkün olabilecek bir şey değildir. Kaldı ki böyle bir durumda rizikoyu üstlenecek sigorta şirketi bulmak da neredeyse imkânsız hale gelecektir.
SÜRÜCÜ DOSTU TRAFİK SİGORTASI İÇİN NE YAPMALI
Sürücü psikolojisini önceleyen bir trafik sigortası önerisi yapmak zor olmakla birlikte yine de çözümler üretmek mümkün olabilir. Trafik sigortası en uygun koşullarda nereden alınır araştırması yapmak ve buna uygun yerler bulmak her durumda sürücü dostu bir yaklaşım olarak kabul edilebilir. Böylece trafik sigortası nereden alınır sorusunun cevabı da aynı anda verilmiş olacaktır.
(TANITIM)