Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in açıklamalarıyla birlikte, kira kontratlarının e-Devlet Kapısı üzerinden düzenlenmeye başlaması, kira süreçlerinde dijitalleşmenin kapılarını araladı. Bu yeni uygulama, mülk sahipleri ve kiracılar arasındaki sözleşme işlemlerini daha hızlı, ekonomik ve güvenli hale getirmeyi hedefliyor. e-Devlet Kapısı üzerinden yapılan bu işlemler, hem kiracılar hem de mülk sahipleri için zaman ve maliyet avantajı sağlıyor. Uygulamanın ilk aşamasında 18 yaş ve üzeri e-Devlet kullanıcıları sisteme erişim sağlayabiliyor. Taşınmaz sahibi gerçek kişiler, e-Devlet Kapısı’ndaki "Kira Sözleşmesi İşlemleri" bölümünden sözleşmeyi hazırlayabiliyor ve kiracı da aynı platform üzerinden onaylayabiliyor. Oluşturulan kira sözleşmeleri için zaman damgalı "barkodlu belge" üretiliyor ve e-Devlet üzerinden belge doğrulama işlemi yapılabiliyor.
KEP, DİJİTAL İLETİŞİMDE GÜVENLİĞİ ARTIRIYOR
TÜRKKEP, kira süreçlerinin dijitalleşmesine ek olarak, Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) kullanımının da önemine dikkat çekiyor. KEP, mülk sahipleri ve kiracılar arasındaki iletişimi güvence altına alırken, olası anlaşmazlık durumlarında yapılan dijital bildirimlerin mahkemelerde delil olarak kullanılmasına olanak sağlıyor. KEP ile iletilen kira kontratları, ihtar ve ihbar gibi resmi belgeler, zaman damgası özelliğiyle gönderim ve alım süreçlerini belgeleyerek hukuki geçerlilik kazanıyor. Ayrıca, KEP ile yapılan bildirimler, noter ve kargo gibi masrafları ortadan kaldırarak ekonomik bir alternatif sunuyor. KEP ile gönderilen iletiler, alıcı tarafından açılmasa bile 24 saat içinde “okundu” sayılarak yasal tebliğ özelliği kazanıyor, böylece bildirimlerin zamanında yapılmaması gibi sorunların önüne geçiliyor.
KEP, ANLAŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMÜNDE ETKİLİ BİR ARAÇ
TÜRKKEP Genel Müdürü Olcay Yıldız, kira süreçlerinde KEP kullanımının önemini vurguladı. Yıldız, "Hazine ve Maliye Bakanımız Mehmet Şimşek’in kira kontratlarının e-Devlet üzerinden yapılmaya başladığı yönündeki açıklamaları, dijitalleşme yolculuğunda önemli bir adımdır. Bu uygulama vatandaşlara hız ve kolaylık sağlayacak, bürokrasiyi azaltacak ve işlemleri daha şeffaf hale getirecek. Ancak bu dönüşümün verimli olabilmesi için taraflar arasındaki iletişimin de dijitalleşmesi gerekiyor" dedi.
Son dönemde kira zamlarındaki yüzde 25’lik sınırın kalkmasıyla birlikte, kiraların yüzde 60-65 oranında arttığını belirten Yıldız, bu durumun ev sahipleri ve kiracılar arasında yeni anlaşmazlıkların yaşanmasına yol açtığını söyledi. Yıldız, KEP’in bu anlaşmazlıkların önlenmesine ve çözülmesine katkı sağladığını vurguladı.
YURT DIŞINDAKİ VATANDAŞLAR İÇİN KOLAYLIK SAĞLIYOR
KEP’in, özellikle yurt dışında yaşayan Türk vatandaşları için büyük avantajlar sunduğuna dikkat çeken Yıldız, “Başta Almanya olmak üzere yurt dışında yaşayan vatandaşlarımız, Türkiye’deki mülklerinin kira süreçlerini kolayca yönetebilirken, kamu kurumlarıyla iletişimlerini de hızlı bir şekilde sürdürebilecekler” dedi.
DİJİTALLEŞMEYE DEVAM EDİLİYOR
TÜRKKEP olarak dijitalleşmenin sunduğu avantajları tüm toplum kesimlerine ulaştırmak için yoğun çalışmalarını sürdüreceklerini belirten Yıldız, mülk sahiplerini ve kiracıları KEP’in güvenli ve çevre dostu dünyasını keşfetmeye davet etti. Yıldız, dijitalleşme ile kira süreçlerinin daha verimli ve güvenli hale geleceğini ifade etti.
(TÜRKKEP)