Gazi KARABULUT
Gazi KARABULUT
Giriş Tarihi : 30-05-2022 16:29

SINAV ÖNCESİ SON TAVSİYELER​

Sınava giren öğrenci sayısı bile bazı ülkelerin nüfusundan fazla olan bir ülkede sınav konusu veli ve öğrencilerimizin yaşam kalitesini ciddi oranda etkilemektedir. Buna rağmen mevcut sistem içerisinde eğitim-öğretim paydaşları sürecin sağlıklı götürülebilmesi için büyük çaba sarf etmektedir. Burada sistem üzerinden tartışma yapmaktan ziyade süreç yönetiminde paydaşların dikkat etmesi gereken hususları değerlendirmek daha doğru olacaktır.​
Haziran ayında LGS ve YKS uygulamaları yapılacaktır. Bu son dönemeçte veli ve öğrencilerimizin dikkat etmesi/yönetmesi gereken bazı hassas durumlar bulunmaktadır. Kısa başlıklar halinde bu sürece ait kritik konuları şöyle sıralayabiliriz:​
1.​ ​ ​  Aile Kaygısı​
Aileler, sınav sürecinde olan çocuklar üzerinde farkına varmadan olumsuz tutumlar sergilemektedirler. Özellikle çocuklar üzerinden bazı eksik kalmışlıkları tamamlamak, onların başarılarıyla statü kazanmak gibi ailenin kendini tatmin etme duygusu, farkına varmadan öğrenciye ağır bir sorumluluk yüklemektedir. Çocuğun başarısıyla rol kapma kaygısı aynı şekilde çocuğa yansımaktadır. Çünkü kaygı bulaşıcı bir tutumdur. Burada veliye düşen doğal aile yaşantısını devam ettirmek ve öğrenciyle anne-baba ilişkisini sağlıklı bir şekilde sürdürmektir.​
2.​ ​ ​  ​Sınava Yüklenen Anlam​
Bir kısım aileler, sınava yükledikleri yüksek anlamdan dolayı çocuğun da sınava aynı şekilde bir anlam yüklemesine sebebiyet vermektedirler. Sınavın karakter ölçen değil bilgi ölçen bir süreç olduğu akıldan çıkarılmamalıdır. Eğer çocuğa, sınav sonucuna göre değer verileceği kanaati hissettirilirse bu durumda çocuk, sınavda yetersiz bir sonuç alırsa ailesi tarafından değersiz bir birey olarak görüleceği endişesini taşır. Sadece bu duygu bile, beraberinde sınavı yönetememeye sebep olur. Buradan hareket ile çocuğa verilen değerin ve sevginin sınav sonucu ile ilintili olmadığı, kendisine verilen değerin şartlı sevgi içermediği samimi söz ve davranışla gösterilmelidir.​
3.​  ​Öğrencinin Gayretini Takdir Etmek​
Uzun süredir konular, dersler, testler, taramalar, denemeler gibi yoğun bir çabanın içerisinde olan öğrencinin bu gayretleri takdir edilmez ise hatta bunun tam tersi “Sen bu şekilde ancak şuraya gidebilirsin,” gibi eleştirel yaklaşımlar sergilenirse çocukta çaresizlik, yılgınlık, güvensizlik gibi kişiliğini etkileyecek durumlarla karşılaşılabilir. Yapılması gereken sınav sonucundan ziyade süreç boyunca sergilenen çabanın takdir edilmesidir.​
4.​  ​Olumlu Yönleri Görmek​
Çocuğun eksiklerinden ziyade bütün olumlu davranışları ön plana çıkarılmalı, o davranışlar, söz ve tutumlarla desteklenmelidir. Böyle bir yöntem çocuk açısından hem kendine güvenildiği düşüncesini pekiştirecek hem de desteklenen olumlu davranışları geliştirmeye gayret edecektir. Ayrıca olumlu özellikleri anne, baba, öğretmen ve çevre tarafından fark edilen çocuğun kendine olan saygısı ve güveni de artacaktır. Bu sayede kendini daha güçlü hissettiği için karşılaşacağı sorunlarla daha kararlı bir şekilde mücadele etme gücüne kavuşacaktır.​,
5.​ ​ ​ Birlikte Kararlar Alabilmek​
Sadece sınav sonucuna odaklanmak ve bunu her durumda dile getirmek öğrenci üzerinde artarak devam eden bir stresin de sebebi olacaktır. Bunun yerine hiçbir emeğin boşa gitmeyeceği belirtilmeli, bütün bu çalışmaların, hayatın ilerleyen safhalarında mutlaka katkı sağlayacağı izah edilmelidir. Yine sınavdan önce; sonuç beklenildiği gibi gelmeyecek olsa bile alternatif yollar ortaya konulmalı ve bu kararlar birlikte alınmalıdır. Böyle bir uygulama öğrencinin yaşanan sürecin sonunda çaresiz olmadığını ortaya koyacağı için daha rahat ve güvenli olmasını sağlayacaktır.​
6.​ ​  ​Güvenmek Değil Emeğe Teşekkür Etmek​
Sınav öncesinde “Sana güveniyoruz, kesin kazanırsın, başaracağından eminiz.” şeklindeki cümleler oldukça tehlikeli ve çocuk açısından tedirgin edici ifadelerdir. Çocuğun bu cümlelerden anladığı “Sakın güvenimizi boşa çıkarma, bizi mahcup etme,” gibi anlamlar içereceği için kontrol edilemeyen bir kaygının sebebi olacaktır. Bunların yerine “Elinden geleni yaptığını görüyoruz. Bu gayretin için gerçekten teşekkür ederiz,” gibi sözler onu daha çok rahatlatacaktır.​
7.​ ​ ​ ​​Kıyaslamak ve Yanlış Örnekler Vermek​
Sürekli birileri ile kıyaslanan öğrenci hem kendini değersiz hissedecek hem de kıyaslandığı aileye, öğrenciye, arkadaşına karşı içinde olumsuz duygular büyütecektir. Hele hele “Senin her şeyin var, falanın maddi durumu hiç iyi değil, hiç utanmıyor musun?” gibi örneklendirmeler ve onun kırıcı sözler ilerleyen zamanlarda kişilik bozukluğu olarak karşımıza çıkacaktır. Çocuğun kapasitesini de göz önünde tutarak beklentiyi bu duruma göre belirleyip hayal kırıklığı yaşamamak ve bu ölçüte göre çocuğun akademik başarısına yaklaşmak gerekir.​
8.​ ​ ​Sınav Öncesi Tedbirleri Eksik Bırakmamak​
Öğrencilerimiz bu son zamanlarda bol bol branş taramaları, denemeler, yanlış yapılan soruların konularını tespit ederek o konuları mutlaka ilgili öğretmen ile çözme çalışmaları, tuttukları notlar üzerinden genel tekrarlar yapabilirler. Son iki gün deneme çözülmemelidir. Ancak genel tekrar çalışması yapmak faydalı olacaktır. Bir miktar heyecan duyulması normaldir. Sınav anında da bu heyecan bir iki dakika devam edebilir. Nefes egzersizi ile ve içilen bir iki yudum su ile bu durumu atlatmak zor olmayacaktır. Sınavda, yeni bir yöntem arayışına girilmemelidir. Çok yorulma gibi bir durumda on beş yirmi saniye dinlenme yeniden konsantrasyonu sağlamaya yardımcı olacaktır. Denemelerde uygulanan yöntem ile sınav çözülmeli, turlama tekniği kullanılmalıdır.​
Sınavın son günlerinde birlikte vakit geçirmeye çalışmak, yürüyüşler, hafif egzersizler, aile sohbetleri (Ama sınav merkezli değil.) rahatlatıcı olacaktır. Ayrıca bazı akraba veya arkadaş gruplarının “İyi niyet telefon veya ziyaretleri” de rahatlatıcı değil kaygıyı artırıcı bir durum ortaya çıkaracağı için bu tür yaklaşımlara müsaade edilmemelidir. Yine beslenme düzenini değiştirmemek, uyku saatlerini erkene çekmemek, her zamanki saatinde yatmak, sınav evraklarını görünür bir yere koymak, sabah her zamanki gibi bir kahvaltı yapmak, rahat kıyafetler giymek, sınav yerine geç kalma endişesi yaşatmamak, sınav yerine kalabalık gitmemek, aşırı başarı dilekleri ifade etmemek gerekir.​
9.​ ​Sınav Sonrası Anlayışlı Olmak​
Sınav bittikten sonra ilk soru “Nasıl geçti?” olmasın. Önce içten bir teşekkür edin. Artık bu aşamanın bittiğini belirterek hayatının bundan sonraki sürecini sağlıklı bir şekilde sürdürmesi için destek olmak gerekmektedir.​
Unutmayalım ki hayatı boyunca daha pek çok sınavla karşılaşacaklar. Onları sadece sizin çocuğunuz olduğu için karşılıksız bir şekilde sevin ve destekleyin.​

Eğitimci Yazar
Gazi KARABULUT

Gazi KARABULUT

Gazi KARABULUT

DİĞER YAZILARI SINAV ÖNCESİ SON TAVSİYELER​ 30-05-2022 16:29 NİĞDE BÜYÜR MÜ? 24-01-2022 08:32 NİĞDE BÜYÜR MÜ? 20-11-2021 13:08 DOĞU TÜRKİSTAN, GÜNEY TÜRKİSTAN, GÜNEY AZERBAYCAN DERKEN TÜRKİSTAN COĞRAFYASININ TEMEL MESELELERİNE GENEL BİR BAKIŞ 29-07-2021 14:31 TÜRKÇE BAKIŞ 16-05-2021 13:54 ÖZMEN, ERGENEKON, NEVRUZ VE VEFA 21-03-2021 11:56 BİR SETİN SERANCAMI  18-02-2021 16:29 BİZİM ÇOCUKLAR 27-12-2020 17:35 OKULLAR BEKLENTİLER ve ÖĞRETMENLER! 10-09-2020 13:17 YAZILSIN EFENDİM! 26-05-2020 20:29 “DAĞLAR ERİTEN SEVGİMLE BEN, YAPAYALNIZ KALDIK ORDA… ORTADA… KARANLIKTA… 09-05-2020 12:32 O YAZI 24-01-2020 07:41 DEVLET-İ EBED MÜDDET 03-10-2019 08:56 OKUL… 05-09-2019 09:08 KURT (BOZKURT) 10-08-2019 08:42 TÜRK 09-08-2019 08:36 MİLLİYETÇİLİK 02-08-2019 08:27 TURAN VE TURANCILIK 31-07-2019 08:27 TÜRK MİLLİYETÇİLERİNİN MEDENİYET ANLAYIŞI 24-07-2019 09:35 NESİLDEN NESİLE AKTARILAN TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ FİKRİNİN TEŞKİLAT SÜRECİ VE ÜLKÜ OCAKLARI 03-07-2019 07:30 Milliyetçiliğimiz “Yaşasın” Ve “Kahrolsun” Sloganları Etrafında Dolanan Bir Duygu Yığını Değildir. 26-06-2019 08:33 Bu Yavrulara Kim Acıyacak? 15-06-2019 08:24 BİZ ANADOLU’YA ÜLKÜ VE İMAN GÖTÜRÜYORUZ 21-05-2019 11:32 ÇAĞRI! 16-04-2019 07:13 BAŞBUĞ BİR ÜLKÜDÜR! 05-04-2019 08:48 BU BİR SEÇİM DEĞERLENDİRME YAZISI DEĞİLDİR. 03-04-2019 08:21 ELLİ YILLIK MÜCADELEYİ BEŞ BİN YILLIK TARİHTEN ALIP NİCE BİN YILLARA TAŞIMAK 12-02-2019 07:20 TÜRK MİLLİYETÇİLERİNİN MÜCADELESİ 30-01-2019 07:38 Vay Yalan Dünya ! 08-12-2018 07:01 Millet Bilinci Ve Onlar 30-11-2018 09:01 Alparslan Türkeş'in Romanını Yazmak ! 15-10-2018 09:19 Eğitim Öğretim İle İlgili Temel Beklentilere Pozitif Yaklaşımlar 25-09-2018 09:04 Okullar Açılırken Öğretmen 17-09-2018 10:51 Toplumcu Belediyecilik Anlayışının Milli Ve Yerli Kodlari -3- 13-09-2018 09:05 Toplumcu Belediyecilik Anlayişinin Milli Ve Yerli Kodlari -2- 12-09-2018 08:45 Toplumcu Belediyecilik Anlayişinin Milli Ve Yerli Kodlari -1- 11-09-2018 08:42 Milli Şuur ve Milletle Buluşma 28-08-2018 08:14 Türk Milliyetçilerinin Tarihi Sorumluluklarına Satır Başları 04-07-2018 09:39 Milliyetçi münevver olmak 21-05-2018 08:32 Dede Korkut Hikayelerinde değerler eğitimi 09-04-2018 08:56 ÜLKÜCÜ Türk Mİllİyetçİlİğİ Temel Kavramlar 20-12-2017 07:54 TÜRKİYE’NİN MAARİF DAVASI’NDA MUALLİM/ ÖĞRETMEN 22-11-2017 07:54 SARP YOKUŞ’UN KUT’U SIR’A DÖNÜŞÜRKEN 06-11-2017 07:28 TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ HAREKETİNİN TÜRK COĞRAFYASINDAKİ JEOSTRATEJİSİ NASIL OLMALIDIR? 18-10-2017 08:43 TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ HAREKETİNİN TÜRK COĞRAFYASINDAKİ JEOSTRATEJİSİ NASIL OLMALIDIR? 17-10-2017 08:19 TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ HAREKETİNİN TÜRK COĞRAFYASINDAKİ JEOSTRATEJİSİ NASIL OLMALIDIR? 16-10-2017 08:17 MİLLİYETÇİ AYDIN NEYE NEDEN İTİRAZ EDER? 02-10-2017 08:26 ÜLKÜCÜ YAZARLAR DERNEĞİ NİYE VAR ? 26-09-2017 08:25 HANGİSİNİ ANLATALIM, HANGİSİNE YANALIM? 14-09-2017 08:13 HANGİSİNİ ANLATALIM, HANGİSİNE YANALIM? 13-09-2017 08:27 KERKÜKLÜ BİR ANNENİN FERYADI 05-09-2017 09:58 Ülkücü Aydınlar 28-08-2017 08:06 DEĞERLER EĞİTİMİNE DUYULAN İHTİYAÇ 10-08-2017 13:59 DEĞERLERİN İNSAN ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ 09-08-2017 10:17 DEĞERLER EĞİTİMİ ÜZERİNE GENEL BİR BAKIŞ 09-08-2017 10:12 ÜLKENİN GELECEĞİ İÇİN ÜLKÜLERİN AKTARIMI 16-06-2017 14:06 BİTANECİKLERİM! 12-06-2017 11:02 BOZKURTLAR DİRİLMELİ 05-06-2017 08:38 NEDEN ÖNCE ÜLKE VE ÜLKÜ? 03-03-2017 16:15 AHDE VEFA İMANDANDIR 01-03-2017 13:32 KILIÇKIRAN’DAN ÇAKIROĞLU’NA 20-02-2017 18:20 EVET YİNE BİRLİKTEN BAHSEDECEĞİZ 10-01-2017 07:51 “Kahramanlarımız olduğu müddetçe birliğimizi bozamayacaklar” 09-01-2017 07:49 NAMUS LEKESİ DEĞİL O ANLIMDAKİ GÖRDÜĞÜNÜZ 09-01-2017 07:49 GELECEĞİ İNŞA ETMEK 21-12-2016 17:48 BAŞKA TÜRKİYE YOK 18-12-2016 18:44 TOPRAK KAN İÇERKEN… 16-12-2016 09:44 İNSANLIĞIN ÖLÜMÜNE DİRİLİŞ MUŞTUSU 10-12-2016 13:39 NEREYE BU GİDİŞ? 08-12-2016 07:11 METİN TOKDEMİR İLE SİYAH BEYAZ KARELERDEN MAVİ HAYALLERE 28-11-2016 08:59
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Adana Demirspor00
  • 2Alanyaspor00
  • 3Antalyaspor00
  • 4Başakşehir FK00
  • 5Beşiktaş00
  • 6Fatih Karagümrük00
  • 7Fenerbahçe00
  • 8Galatasaray00
  • 9Gaziantep FK00
  • 10Giresunspor00
  • 11Hatayspor00
  • 12İstanbulspor00
  • 13Kasımpaşa00
  • 14Kayserispor00
  • 15Konyaspor00
  • 16MKE Ankaragücü00
  • 17Sivasspor00
  • 18Trabzonspor00
  • 19Ümraniyespor00
HAVA DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
POMEM MEZUNİYET -2022
ANKET OYLAMA TÜMÜ
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA
Tasarım