Advert
EKONOMİ
Giriş Tarihi : 01-05-2021 11:58   Güncelleme : 01-05-2021 12:07

Depoda kalan patates market raflarında rekor kırdı

Depoda kalan patates market raflarında rekor kırdı

Ramazan ayı ortasında market raflarında fiyatı en fazla artan ürün patates oldu! Evet yanlış okumadınız, başta Niğde’de olmak üzere depolar ağzına kadar patates doluyken, market raflarının zam şampiyonu patates olarak kayıtlara geçti.
Bu yıl üreticinin elinde kalan patatesi Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) her ne kadar almaya devam etse de, kalan patates Niğde’de depolarda çürümeye yüz tutarken, market raflarında fiyatı 3.5 kat zamlandı. Üreticide ise bu artış yüzde 85.50 ile Nisan ayında fiyatı en çok zamlanan ürün olarak tarihe geçti.  Bu verileri Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar paylaştı.
YAZLIK PATATES RAFLARDA, DEPOLARDA İSE DURUM VAHİM
TZOB Genel Başkanı Bayraktar, bugüne kadar üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 85,50 ile patateste yaşanırken, patatesi yüze 80 ile kuru soğan, yüzde 47.76 ile lahana, yüzde 29,75 ile karnabahar, yüzde 21.74 ile kayısı, yüzde 8.93 ile limon, yüzde 7.42 ile domates, yüzde 4,06 ile Antep fıstığı, yüzde 2,56 ile kuru üzüm, yüzde 0,76 ile dana karkas, yüzde 0,67 ile kuzu karkas takip etti.
Patatesin fiyat artışının en büyük etkenleri arasında ise TMO’nun yaptığı alımlar ve yazlık patates çeşitlerinin raflarda yerini alması olarak gösteriliyor.
NİĞDELİ ÜRETİCİ KARA KARA DÜŞÜNÜYOR
Tabi bu durumu yazlık denilen çeşitlerin hasadının ardından raflarda yerini almasıyla hız kazandı. Böylece Niğde’de 600 bin ton, ülke genelinde ise 1 milyon 200 bin ton civarında olan ve bugüne kadar yaklaşık 100 bin tonun üzerinde olanı TMO tarafından alınan patateslerin geriye kalan kısmının ne olacağı ise merak konusu oldu. Deposunda hala ürünü olan üretici ise şimdiden ne olacağını kara kara düşünüyor.
PATATESİN GÜNCEL MARKET FİYATLARI NE DURUMDA?
Yerli patates Niğde’deki bazı marketlerde 1,5 TL’den satılırken bazı marketlerde de 2,25 TL’ye kadar çıkabiliyor. Geçtiğimiz hafta raflarda yerini alan yazlık sarı çeşitler ise 3,5 TL ile 5 TL arasında satışa sunulmuş durumda.
ÜRETİCİ İLE TÜKETİCİ ARASINDAKİ MAKAS BİR TÜLÜ KAPANMIYOR!
Üretici ve tüketici arasındaki makasın bir türlü kapanmadığına işaret eden Bayraktar, Nisan ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkının en fazla yeşil soğan, maydanoz, kuru soğan, ıspanak, patates, süt ve pırasada yaşandığını söyledi. Bayraktar, patatesin üretici ve market arasındaki fiyat farkının yüzde 232,88 olarak gerçekleştiğini söyledi.
Kısacası erkenci patatesin üretici fiyatının 1 TL olduğunu kabul ettiğimizde market raflarında bu fiyatlar en diğer masraflarda eklendiğinde 3,5-4 TL civarına çıkmış oluyor. Kışlık patatesin raflardaki yerini ise nisan ayının son çeyreğinde yazlık ürünler alırken, çimlenen ve bozulan patatesler raflardan neredeyse kalkmış durumda.
PATATES ÜRETİCİDE 0.73 KURUŞTAN 2 LİRA 43 KURUŞA ÇIKTI
Bayraktar paylaştığı bilgiler ile, üreticide 1 lira 73 kuruş olan yeşil soğan markette 6 lira 48 kuruşa, 50 kuruş olan maydanoz 1 lira 87 kuruşa, 63 kuruş olan kuru soğan 2 lira 23 kuruşa, 1 lira 50 kuruş olan ıspanak markette 5 lira 16 kuruşa, 73 kuruş olan patates 2 lira 43 kuruşa, 2 lira 73 kuruş olan süt 8 lira 97 kuruşa, 1 lira 58 kuruş olan pırasa 5 lira 8 kuruşa satıldığını
Nisan ayında markette en fazla fiyat artışının yüzde 45,51 ile patateste olduğunu Patatesteki fiyat artışını yüzde 31,18 ile kuru soğan, yüzde 18,79 ile karnabahar, yüzde 17,8 ile kuru üzüm, yüzde 17,43 ile nohut, yüzde 16,7 ile kırmızı mercimek, yüzde 14,16 ile pırasa yüzde 12,23 ile Antep fıstığı, yüzde 12,15 ile kırmızı mercimek, yüzde 8,32 ile tavuk eti, yüzde 6,81 ile domates, yüzde 5,34 ile salatalık, yüzde 5,05 ile kuru kayısı yüzde 4,91 ile limon takip ettiğini de sözlerine ekledi.
ÜRÜNLERDE FİYAT DEĞİŞİMLERİNİN NEDENLERİ
Bayraktar, “Nisan ayında üreticide en fazla fiyat artışının görüldüğü patates ve kuru soğanda TMO’nun alım yapması fiyatlarda artışa yol açmıştır” diyerek değerlendirmesini şöyle sürdürdü: “Lahana ve karnabahar da sezon sonunun gelmiş olması da fiyat artışında etkili olmuştur. Kuru kayısıda meydana gelen don, kuru üzümde ise dolar kurundaki yükselme ile ihracatta yaşanan artışlar fiyatı yükseltmiştir” dedi.
RAMAZAN ORTASI ÜRETİCİ MARKET FİYAT KARŞILAŞTIRMASI
TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Ramazan ortasını kapsayan 6-26 Nisan tarihleri arasında markette 27, üreticide 13 üründe fiyat artışı; markette 12, üreticide 7 üründe fiyat düşüşü olduğunu; markette 1, üreticide 12 üründe fiyatın değişmediğini bildirdi.
(Haber Merkezi)

 

NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
HAVA DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
İL GENELİ COVİD TARAMASI 3
ANKET OYLAMA TÜMÜ
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA