Vücut sistemini uyandıran minyatür ağaç: Brokoli

Vücut sistemini uyandıran minyatür ağaç: Brokoli Tuncay Aytaş
Bu içerik 288 kez okundu.

Brokoli ve turpgiller ailesinden diğer bitkiler, uzun zamandır kanser riskinin düşmesi ile ilişkilendiriliyor. Bu aile karnabahar, lahana, kara lahana, Brüksel lahanası gibi başka bitkileri de içeriyor. Bu sebzeler insanlarda yaygın bazı kanser türlerinde rolü olan bir geni baskılıyor. Yapılan son çalışma ile; WWP1 adını taşıyan genin brokolideki madde ile baskılanması sonucunda, kanser olmaya yatkın laboratuvar hayvanlarında tümör gelişiminin baskılandığı tespit edildi. ABD’de yapılan ve Science dergisinde yayınlanan araştırmaya göre; araştırmacılar kanser oluşumunda kritik önemi olan bir yolakta (pathway) yer alan önemli bir enzimin, turpgiller ailesinden bitkilerde yer alan doğal bir madde ile inhibe olduğunu buldular. Bu yolak sadece tümör gelişimini kontrol eden bir regülatör değil, aynı zamanda bilim insanları için ilaç tedavilerinin hedef alabileceği bir yumuşak nokta. İnsanlarda görülen kanserlerde en fazla mutasyona uğradığı, susturulduğu, silindiği, kısıldığı tespit edilen tümör baskılama geni PTEN adı verilen bir gen. Kalıtımsal olarak geçen PTEN mutasyonları çoğunlukla kansere yatkınlık ve gelişme bozuklukları ile sonuçlanıyor. Tümör hücrelerinde PTEN düzeyinin düşük olduğu dikkat çekiyor. Bu bulgular nedeniyle bilim insanları bu genin aktivitesinin normal düzeye çekilmesi ile kanser baskılayıcı özelliğin geri kazanılabileceği düşünülüyor.
Brokoli içine yer alan I3C maddesi tümör oluşumunu durduruyor
Bu konuda çalışan araştırmacılar kansere yatkın fare ve insan hücrelerinde WWP1 adı verilen bir genin, PTEN geninin kanser baskılayıcı özelliğini azaltan bir enzim ürettiğini ortaya koydular. Enzimin fiziksel formuna bakan araştırmacılar indol-3-karbinol (I3C) adı verilen, brokoli ve benzeri bitkilerde bulunan bir maddenin bu enzimi durdurabileceğini gördüler. Bu madde kansere yatkın laboratuvar hayvanlarına verildiğinde WWP1 geninin inaktive olduğu, bunun sonucunda PTEN geninin tümör baskılayıcı özelliğinin tekrar devreye girebildiği görüldü. Ancak yapılan hesaplara göre bu maddenin yiyeceklerden alınması yoluyla bu etkinin görülebilmesi için günde yaklaşık 3 kg Brüksel lahanası yemek gerekiyor. Dahası lahanaların pişmemiş olması gerekiyor. Ekip bu maddenin kolaylıkla alınabilmesi için bir yol bulmaya çalışıyor.